Tips Ajar Anak Cepat Berjalan

image

  1. Latih untuk berdiri tegak.

Saat usia mereka 9-10 bulan, bantu si kecil untuk terbiasa berdiri tegak tanpa dipegang selama setengah menit. Jika si buah hati duduk terjatuh, motivasi dia untuk bangkit berdiri sendiri.

  1. Pegang tangannya.

Latih mereka untuk melangkahkan kakinya sambil tanganya dipegangi ayah bunda. Jika sudah memungkinkan biarkan tangan si kecil memegang satu tangan ayah bunda sebagai pegangan untuk berjalan.

  1. Berdiri dalam box.

Tempatkan si kecil dalam box tidurnya, bimbing mereka untuk berdiri dengan berpegangan pada dinding box dan pandu dia untuk berjalan menyusurinya. Selalu temani mereka saat belajar berjalan dalam boxnya untuk memastikan keamanannya.

  1. Stimulasi dengan mainan.

Letakan mainan kesukaanya dalam posisi tertentu, motivasi dia untuk mengambilnya dengan cara berjalan.

  1. Mendorong.

    Saat si kecil belajar berjalan biasanya mereka menyukai aktifitas mendorong, jika memungkinkan berikan mereka mainan yang bisa didorong.

Advertisements

Jadi Ibu Terbaik Dengan 9 Langkah Mudah!

Sabar

Jika anak anda membuat kacau-bilau dengan menumpahkan biskut dan susu di atas permaidani baru anda, hanya bernafas dan mengira untuk bertenang. Ia boleh mencabar untuk mengelakkan menjerit dan setiap ibu akan menjerit pada satu titik atau yang lain. Tidak memukul diri terhadap harta itu; hanya bertujuan untuk melakukan lebih baik pada masa akan datang. Keibubapaan adalah benar-benar satu ujian kesabaran, dan jika anda boleh bersabar, ia akan menjadi kedua-dua yang baik untuk anak anda dan anda. Dengan meningkatkan kesabaran anda, anda boleh menjadi guru yang hebat dan contoh untuk anak anda.

Sokongan

Kajian telah menunjukkan bahawa kanak-kanak dengan ibu bapa memberi sokongan dan panas dapat menampung lebih baik dengan kesukaran dan melakukan yang lebih baik pada tugas kognitif apabila mereka yang lebih tua. Malah, satu kajian di Universiti Washington telah mendapati bahawa kanak-kanak di prasekolah dengan ibu-ibu secara aktif menyokong (semasa kejadian tekanan) kemudian akan hippocampus yang lebih besar, yang berkait rapat dengan ingatan dan keupayaan untuk menguruskan tekanan.

Memahami

Ambil masa untuk menjadi pendengar yang baik dan ibu bapa yang mempunyai akal. Sebagai anak-anak anda membesar, ia akan membantu mereka sangat tahu bahawa mereka boleh pergi kepada anda untuk apa-apa sama ada bantuan kerja rumah, nasihat persahabatan, atau maklumat tentang peralihan seperti akil baligh.

Bercakap

Pastikan anda kerap berkomunikasi dengan anak-anak anda. Dapatkan tahu segala-galanya mengenai mereka termasuk tindakan mereka, pemikiran, suka, dan benci.

Tips ini boleh membantu anda berkomunikasi:

?? Boleh didapati pada masa anak anda adalah yang paling mungkin untuk bercakap.
?? Mulakan perbualan supaya mereka bahawa anda mengambil berat tentang mereka, dan cuba untuk memulakan dengan perkara-perkara yang anda berfikir tentang bukan soalan.
?? Jadualkan masa seminggu sekali untuk menghabiskan masa satu-satu dengan anak anda.
?? Dapatkan berminat untuk kepentingan anak anda.
?? Tunjukkan minat tetapi jangan mengganggu dan memberi tumpuan kepada perasaan anak anda.
?? Jika anak anda mengambil berat tentang sesuatu, menunjukkan anda mengambil berat dengan mendengar kepada mereka 100% tanpa gangguan.
?? Bertindak balas setelah anak anda selesai bercakap.
?? Kongsi pendapat anda tetapi pastikan anak anda menyedari bahawa denda itis untuk tidak bersetuju.

Hormati

Dengan mendapatkan berkenaan anak anda, anda akan membantu dia belajar menghormati dirinya sendiri. Tanpa berkenaan anak anda tidak akan dapat menghargai dirinya sendiri, menjadikan beliau lebih cenderung untuk menganiaya orang lain atau terlibat dalam tingkah laku yang berisiko seperti dadah, seks, dan alkohol. Jika anak anda mempunyai maruah diri, dia akan merawat dirinya dengan baik. Ia akan bertindak dengan cara yang untuk melanjutkan kepentingan-kepentingannya, dan membuat pilihan yang baik secara keseluruhan. Kanak-kanak yang diajar berkenaan dari usia awal cenderung untuk menjadi murah hati, penyayang, bertimbang rasa, tidak mementingkan diri sendiri, bahagia, berjaya, dan menjaga hubungan yang lebih sihat.
Habiskan masa

Apabila anda menghabiskan masa dengan anak-anak anda, mereka akan mendapat banyak faedah:

?? Mereka akan berasa penting dan disayangi yang membantu mereka membina harga diri dan harga diri.
?? Anda akan menjadi model yang baik untuk tingkah laku. Ingatlah bahawa kanak-kanak belajar tingkah laku berdasarkan tindakan-tindakan orang-orang yang mereka menghabiskan masa bersama.
?? Anda juga akan mempelajari kekuatan anak anda serta tempat mereka boleh memperbaiki. Ini akan membolehkan anda membantu mereka membina kekuatan mereka untuk mencapai potensi penuh.
?? Kanak-kanak dan remaja melalui banyak peringkat kehidupan dan ia membantu untuk boleh bercakap tentang mereka. Apabila anda menghabiskan masa dengan anak anda, mereka akan menjadi cukup selesa untuk bercakap dengan anda.
Masa yang berkualiti ?? juga akan mengukuhkan hubungan anda kerana ia membantu membina kepercayaan.

Hadiah
Walaupun anda tidak perlu menghabiskan banyak wang dan memberikan segala-galanya anak anda yang dia mahu, anda perlu mencari keseimbangan antara itu dan tidak membelanjakan apa-apa wang. Setiap sekali-sekala membeli mainan kecil atau makanan ringan. Kemudian kurang kerap beli barang yang lebih besar yang anak anda benar-benar mahu. Pastikan anda bermurah hati semasa hari jadi anak anda.
Maaf
Walaupun ia sukar, anda perlu berupaya untuk mengaku anak anda apabila anda adalah salah dan kemudian memohon maaf atas tindakan anda. Ia akan menghalang semua orang daripada mendapat gila dan menunjukkan kepada anak anda bahawa semua orang membuat kesilapan, tetapi ia adalah penting untuk meminta maaf apabila kesilapan yang berlaku. Jika anda adalah salah, mengambil masa untuk bertenang dan memeriksa keadaan untuk mengetahui apa sebenarnya yang anda lakukan salah, jadi anda boleh menjelaskan kepada anak anda dan meminta maaf.
Perhargaan
Mungkin hadiah terbaik yang anda boleh memberi anak anda adalah untuk membantu mereka mewujudkan harga diri yang baik, kerana ini akan membantu dia menghargai dirinya dan mengelakkan hubungan yang tidak baik. Kanak-kanak dengan harga diri yang tinggi juga lebih cenderung untuk mencapai potensi mereka sepenuhnya dan gembira. Hanya menghabiskan masa dengan anak anda dan menunjukkan kepada mereka mereka dihargai. Anda juga mahu memberi anak anda kemahiran yang diperlukan untuk berdikari. Ajar anak untuk berdikari kerana dia akan melalui pelbagai stagesgently pembangunan.
Salam sayang,
Sue

4 Penjagaan Penting Bayi Baru Lahir

1. KULIT

Rawatan penting bayi baru lahir adalah ada di kawasan kulit. Bayi mempunyai kulit yang sensitif. Rangsangan ringan sekalipun boleh menimbulkan kemerahan dan gatal pada kulitnya. Namun, tak perlu bimbang kerana hal ini boleh ditangani. Pastinya, jaga kebersihan kulit bayi dengan mandi dia dua kali sehari, pagi dan sore. Bagaimana cara mandi dia, lihat h. 10-12.

Jika bayi mengalami biang keringat atau keringet buntet, segera atasi. Umumnya, biang keringat muncul di sekitar leher, dada, bawah lengan, dan lipatan-lipatan kulit yang lain serta di kawasan lampin. Penyebab kemunculannya ialah tingginya kelembapan kulit akibat tersumbatnya kelenjar keringat.

Untuk mengatasinya, bawa bayi keluar dari tempat yang panas dan lembap agar bayi tetap sejuk dan kering atau mandikan. Bila mungkin, tidurkan di bilik ber-AC. 

 2. TELINGA

Bersihkan bahagian luar telinga dengan lap pembersihan atau kapas bertangkai (cotton bud). Jangan masukkan cotton bud, pembersihan telinga, jari atau apa pun ke dalam lubang telinga. Telinga pada dasarnya mempunyai kuasa untuk membersihkannya sendiri, sementara usaha untuk mengeluarkan tahi telinga justru hanya akan menolaknya lebih masuk lagi. Rawatan penting bayi baru lahir perlu dilakukan secara cermat dan teliti.


 
3. KUKU

Memotong kuku sangat penting bagi bayi. Kuku bayi yang panjang akan berbahaya bagi dirinya. Ia akan mencalarkan tubuhnya sendiri atau wajahnya. Cara memtotong kuku yang aman adalah saat bayi sedang tidur. Gunakan gunting atau pemotong kuku khas dan berhati-hatilah agar jangan sampai mencederakan bayi. Meski remeh, bila rawatan penting bayi baru lahir diabaikan, anak boleh terluka terkena goresan kuku.

4. TALI PUSAT

Sisa tali pusat akan menjadi hitam beberapa hari selepas lahir. Ia akan lepas kira-kira 1-4 minggu selepas lahir. Kita dapat mempercepatkan penyembuhan dan mencegah jangkitan dengan membuatnya kering dan berkontak dengan udara. Berikut cara rawatan penting bayi baru lahir:

Ketika memasang lampin, lipatlah bahagian depannya di bawah pusar agar air kencing tidak mengenai bahagian tersebut dan udara dapat masuk. Lipat baju ke arah atas.


Jangan memandikan bayi dengan berendam di ember dan jangan membasahi pusar ketika membasuh bayi dengan tuala basah sehingga sisa tali pusat terlepas.

Usap sisa tali pusat dengan alkohol (pada kapas steril) agar tetap bersih dan mempercepatkan pengeringan.

Bagaimana Mengatasi Anak Nakal

Berikan Contoh.
Cara membentak atau memarahi dan menasihati tanpa memberikan contoh yang baik sama juga bohong, karena anak justru akan bisa menilai dan mengikuti pola prilaku yang baik, dan akan merasa segan melakukan hal yang nakal karena akan malu karena sikap nakal jauh dari keadaan keluarga yang kondusif, dan lakukan pendekatan secara pribadi untuk memperdekat hubungan kita dengan anak.
Bersikap Tenang.
Sering kita kaget melihat kelakuan anak  yang diluar dugaan kita, nah disinilah sikap tenang kita dibutuhkan, karena jika mengatasi anak dengan tidak tenang alih-alih mendidik dan membuat jera malah kita melakukan hal yang salah seperti meluapkan emosi pada anak yang justru sangat buruk untuk psikolog anak, jadi hal pertama yang harus dilakukan adalah tenang dan berpikirlah jernih.
Bicara Halus.
Jangan terlalu sering membentak anak karena banyak sekali pakar psikolog yang berkata bahwa membentak terlalu keras anak sangat buruk untuk psikologis anak, jika tingkat kenakalan sebatas kecil maka jangan pernah membentak berikan penjelasan halus yang membuat anak mengerti, jika setiap tingkah laku anak terus dibentak maka anak tidak akan jera karena menganggap bentakan tersebut sudah biasa berbeda dengan cara kita yang halus ketika kita membentak maka anak akan merasa jera dan takut. Jadi bicara yang baik kepada anak yang nakal dapat mengubah prilakunya.
Hukuman dan Penghargaan.
Sebenarnya tidak semua orang tua menerapkan cara seperti ini, tapi jika kita takut anak kita nakal maka cobalah, berilah hukuman yang wajar dengan menasihatiatau menegurnya jika salah dan memberikan penghargaan jika melakukan hal baik atau dapat meraih prestasi, jangan cuek terhadap pencapai anak, karena anak akan meras tidak dihargai dan dianggap.
Pendidikan Agama.
Poin terakhir yang bukan berarti paling tidak penting justru ini merupakan dasar dari segala cara dimana memberikan pendidikan agama sejak dini sangat penting karena didalam semua agama telah dicantumkan keharusan bersikap baik, jadi agama tentu pendidikan terbaik.
Gallery

Tips Berpantang Terbaik Selepas Kelahiran

image

Dalam tempoh kehamilan 40 minggu dan proses kelahiran, tubuh kita telah bekerja dengan sangat kuat. Apabila melepasi fasa itu dan memasuki fasa berpantang, tubuh kita sangat-sangat memerlukan rehat dan masa untuk pulih dari sebarang luka dan tekanan. Ia juga memerlukan ruang masa untuk menstabilkan semula paras hormon di dalam badan. Tidak seperti bersalin secara normal, bersalin secara pembedahan berkemungkinan besar memerlukan masa yang jauh lebih lama untuk pulih sepenuhnya.

bersalin secara pembedahan

Jika anda bersalin secara pembedahan, saya kongsikan sedikit tips untuk anda bagi diamalkan semasa dalam pantang.
1. Teruskan penyusuan susu ibu seperti biasa

Menyusu bayi mampu membantu mengecutkan rahim dengan lebih cepat.  Ia juga mampu membantu manjadikan tubuh kembali langsing. Rahsianya untuk menjayakan penyusuan susu ibu adalah dengan banyakkan berzikir, amalkan makan sayur terutama sayur berdaun hijau, minum banyak air putih dan konsisten menyusu/mengepam. Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya.
2. Pakai stoking sepanjang masa

Stoking perlu di pakai sepanjang masa. Hanya dibuka ketika mahu masuk ke tandas dan semasa mandi. Selepas itu, sapu minyak panas dan pakai kembali stoking anda. Ini untuk mengelakkan badan dari dimasuki angin.
3. Pakai pilis dan param

Pilis dan param dikatakan untuk mengelakkan rabun.Walaupun ianya tidak selesa, tapi ia perlu dipakai. Banyakkan berehat dan kurangkan membaca.
4. Nasi WAJIB dimakan panas-panas

Pastikan anda makan nasi yang baru dimasak dan masih panas. elakkan makan nasi yang sejuk.
5. Cuba ambil makanan yang seimbang.

Semasa berpantang, tubuh memerlukan nutrisi yang seimbang. Untuk kesihatan tubuh dan juga untuk bekalan kepada si bayi. Dari mana kita boleh dapat nutrisi lengkap tu? Tentulah dari pemakanan semasa berpantang. Walau berpantang, pastikan kita mendapat cukup karbohidrat, protein, lemak, vitamin dan mineral dari buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia menjadikan kita lebih bertenaga,  tidak pucat, pengeluaran susu lebih meriah dan juga bantu melawaskan pembuangan air besar setiap hari.
6. Minum air putih 2-3L sehari

Walau dalam pantang, perlu minum air putih dalam kuantiti yang banyak, sekurang-kurangnya 2-3L sehari.  Minumlah dalam kuantiti yang kecil tetapi dengan kerap. Air sangat penting jika anda menyusu bayi. Jika tidak cukup air, dari manakah susu hendak ada dengan meriahnya? Dalam pantang, di galakkan untuk minum air suam.
7. Elakkan melakukan aktiviti lasak dan berat

Orang dahulu kata, Jangan pegang penyapu. Jangan jalan laju-laju dan Jalan kena kepit. Sebenarnya, bukan tidak boleh, tetapi dalam pantang ni kita kena berhati-hati dengan pergerakan kita. Takut ibu jari kaki terlanggar apa-apa. Nanti boleh kena bentan. Selain itu, elakkan dari mengangkat benda berat. Rahim kita baru lepas melakukan kerja berat dan peranakan baru sahaja lepas di angkat. Dikuatiri takut rahim jatuh kembali.
8. Mengurut seperti biasa

Ada orang kata, bersalin secara pembedahan ni tidak boleh berurut dahulu. Sebenarnya, boleh aje. Cuma jangan sentuh bahagian pembedahan aje. Tempat-tempat lain seperti kaki, tangan, belakang badan, kepala tu boleh aje diurut seperti biasa.

Semasa berpantang dahulu, saya amalkan pemakanan tambahan aje. Ambil multivitamin yang ada zat besi, B complex, Vitamin C, zinc, kalsium dan protein. Alhamdulillah semua orang termasuk tukang urut tegur muka nampak berseri tak pucat, jalan laju tak macam orang baru lepas bersalin, rasa badan ringan, takde sakit-sakit badan walau tak cukup tidur, dan pagi-pagi pembuangan lancar, takde sembelit. Luka pun cepat sembuh. Susu pun meriah. Alhamdulillah.

Terpulanglah kepada anda samada nak ikut atau tidak. Anda sendiri tahu kesihatan badan sendiri ok atau tak ok. Para suami tak suka kalau isteri mereka sering sakit-sakit. Kita ada banyak tanggungjawab. Naj jaga suami, nak jaga anak-anak. Tak mahulah nanti umur belum cecah 40 tahun dah mula sakit sana sini, sengal dan lenguh sana sini.

Berpantang elok-elok tau. Selamat berpantang dan tahniah atas kelahiran bayi anda.

Keep share

Dipetik daripada fabolousmama.

Anak Menangis Waktu Maghrib | Apa Perlu Buat?

image

SAWAN TANGIS

Pengenalan

Kanak-kanak atau bayi yang sakit sawan tangis biasanya akan menangis pada masa-masa tertentu tanpa sebab atau punca. Selalunya tangisan itu memanjang untuk beberapa jam.

Sawan tangis ini di sebabkan oleh rasukan atau gangguan jin atau makhluk halus. Dalam masa yang tertentu, bayi itu kadang-kadang memperlihatkan reaksi luar biasa, dengan wajah yang ketakutan seolah-olah sedang melihat satu objek yang menggerunkan di hadapannya.

Adakala nya makhluk halus ini memasuki badan bayi tersebut dan menggangu sistem urat saraf dan ini membuat bayi itu kesakitan atau tidak selesa. Selalunya bila merawat bayi yang kena sawan tangis, penulis mendapati adanya jin atau makhluk halus di bahagian urat saraf bayi atau di bahagian abdomen atau perut bayi. Makhluk halus ini yang menyebabkan bayi itu mengalami stomach cramps yang kita katakan colic pains.

Jenis-jenis atau Punca Penyakit

  1. Bayi yang di bawah umur 3 bulan selalunya menangis di waktu senja yang di kenali dengan “evening colic”. Setelah berhenti, ia akan menagis semula. Demikianlah halnya yang berlaku, yang kadang-kadang memakan masa berjam-jam.
  2. Bayi atau kanak-kanak akan menangis pada waktu yang tertentu sahaja seperti tengah malam atau waktu maghrib.

Simptom

  1. Tangisan akibat gangguan pada kebiasaannya mengeluarkan suara yang mendayu-dayu dan berpanjangan. Mata bayi kelihatan kejam. Kalau diperhatikan dengan teliti, akan didapati bahawa tangisan itu terjadi seumpama dalam keadaan tidak sedarkan diri (tidur).
  • Kanak-kanak yang dalam keadaan terganggu, adakala berhenti menangis semula. Mata yang kejam ketika berhenti menangis itu kadang-kadang melahirkan ombak di kelopak mata, seolah-olah kedua-dua biji matanya itu sedang memerhatikan sesuatu di bahagian kanan atau pun kiri.

  • Ada anak-anak kecil yang terganggu, menangis dan menjerit dalam keadaan ketakutan dan mengigil seolah-olah adanya susuatu yang mengerikan di hadapannya.

  • Merawat kes sampuk/histeria /Sawan Tangis

    Kes sampuk sering berlaku kepada kanak-kanak kecil atau bayi.Ini berpunca apabila ada segolongan jin yang menyakat bayi itu dan bayi itu akan menangis ketakutan.Untuk makluman,bayi-bayi ini boleh melihat jin secara terus kerana roh mereka sangat bersih berbanding orang dewasa.

    Perkara Wajib Suami Lakukan Ketika Isteri Hamil

    image

    Ketika isteri mengandung, suami hendaklah benar-benar bertanggungjawab terhadap isteri kerana perasaan isteri sangat sensitif pada saat itu. Ia sangat memerlukan perhatian daripada suami yang disayanginya. Ada beberapa perkara yang perlu suami lakukan terhadap isteri yang sedang mengandung :

    a. Suami hendaklah menunjukkan rasa kasih dan sayang terhadap isteri, menghargai isteri sebagai teman hidup yang paling rapat dengan anda..

    b. Hendaklah berlaku jujur dan setia terhadap isteri serta menghindari daripada bersikap kejam terhadap isteri.

    c. Selesaikan dahulu jika ada perselisihan faham yang berlaku dengan isteri sebelum masuk tidur. Jangan pentingkan diri sendiri dan membiarkan isteri anda tidur dalam perasaan sedih dan kecik hati pada anda.

    d. Jangan mudah mengeluarkan perkataan kasar, kesat dan perkataan yg boleh mengguriskan hati isteri anda..

    e. Ketika isteri hampir bersalin, suami digalakkan membaca doa berikut, ” La ila ha illa anta subha naka inni kun tu minadzolimin ” maksudnya ” Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau Maha Suci.Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku termasuk di kalangan orang yang zalim. ”

    f. Suami hedaklah kerap solat sunat dan mendoakan agar isteri dan anak sihat dan selamat..

    g. Cuba sedaya upaya untuk berada disisi isteri semasa isteri sedang bertarung nyawa untuk melahirkan zuriat pada anda… Banyak betul pengorbanan isteri untuk suami tercinta..

    Wahai Kaum Adam… Hargailah Wanita sebaik-baiknya…

    Love to share