Bayi Saya Menangis Waktu Maghrib

image

Saya baru habis pantang and smlm baru balik ke umah sewa di alor setar..ank saya duk teriak menangis dr smlm sampai hari ni..mcm2 saya dh buat..ayat kursi pun dh baca..mintak tlg jasa baik kalian..kalau ada tmpt untk berubat cara islam di kawasan alor setar tlg maklum kn..jasa amat hargai ..

1) Sis bby saya x nangis sis…tapi tdo x lena…tangan mcm menepis2…mcm ade org nak kacau die..cepat terperanjat. Saya cari bidan kg…ada ‘benda’ yg ikut bby saya. Berurut ngan minyak lada hitam….ngan bekalan air surah alhamdulilah baby pulih. Cuma bila ayah pulang rumah maghrib singgah sembahyang  di surau baru  balik ke rumah

2) psg rukyah on dr msuk senja smpai subuh.n cr ustaz tlg pgr rmh.n suruh suami azan dlm rumah.kami dh buat sblm bwk ank masuk rmh sewa.alhmdulillah.ok

3) Suruh suami renjiskan air yasin kt dinding rumah ikut arah lawan jam setiap 3x maghrib menghala ke pintu utama rumah. Pintu tu biar terbuka. Dh setel kja bru tutup.

4) Sis bukak kan surah ruqyah. Surah al-baqarah. Bukak jela kat mp3..pasng biar kuat kuat.mntk suami azan setiap pnjuru rumah bukak pntu mase azan tu.. Dan amalkan 2 doa nii

5) Sy pn mcm tu gak sis.. Pe yg sy wat kerap baca al fatihah, ayat kursi.. Kdg2 baby ni dia mcm “panas” kat umah br suasana br jd amik ms sikit mlm mmg akn berjga je..bacakan yassin sll in Sha Allah baby lama2 ok..

Sue

Mandi Nifas Selepas Berpentang? Musykil

32d24-cara2bmenyusui2bbayi

saya nak tahu..setelah habis berpantang selama 44 hari…yang mana perlukan dahulu ya…
Adakah yang pertama (1)mandi hadas besar dahulu (2)mandi hadas kecil kemudian baru(3)mandi nifas…? Boleh tolong jelas kan pada saya tak..tapi darah nifas saya masih belum habis lagi…dan sertakan niat sekali..tq semua yang membantu….

  • Dulu sy igt kene mandi 2x. Mandi slps bsalin ( wiladah ) pastu dh hbs nifas. Mandi lg skli ( mandi nifas)

    Lps tu sy tanya seorg ustaz. Dia ckp boleh sekalikan kdua2 mandi ni. Sbb wlau kita mandi wiladah pun. Kita masih tak boleh lakukan ibadah spt baca quran. Solat. Puasa dll. Lgpn kita dlm keadaan yg x larat. Trutama nye klau czer.

  • Mandi hadas besar cara semua sama je cuma niat lain. Niat je tukar. Mandi haid ke wiladah ke nifas ke. Untuk kes ni niat untuk nifas la.sahaja aku mandi wajib nifas kerana allah taala
  • Mandi hadas besar same je cara,niat shj ubah smada kerana haid,wiladah(melahirkan),nifas,atau janabah(junub).

    Adapun mndi wiladah bg wanita yg tiada darah nifas atau putus darah nifas nye sejurus melahirkn.maka wajib mndi bg nya dan amalan wajib yg lain spt solat,puasa dsbgainye..

    Dan kebiasaan stiap wanita yg mlhirkn akn disusuli dgn darah nifas,so bile kering drah nifas mcm haid tu,wajib mndi dan amalan2 wajib lain spt solat,puasa n sbgainya.

    Adapun hadas kecil,tiada mandi(setahu pengetahuan sy).hanya mgambil wuduk shj.

  • Mandi nifas tu mandi hadas besar la. Mandi nifas hanya boleh mandi stelah darah nifas kering tak kira lah pada hari ke berapa. Klu darah nifas kering lbih awal, lebih awal la sis kena mandi. Pantang 44 hari hanya pntang utk ksihatan dan kebaikan diri kita je, bkan 44 hari bru kena mandi nifas. Sis buluh rujuk video ustaz2 kat u tube. Banyak jawapan tntang nifas dan wiladah.

Cara Atasi Anak Meragam

MENANGIS atau meragam sudah menjadi sifat semula jadi bayi yang normal. Kita tidak boleh mengharapkan anak yang sentiasa ceria dan tidak membuatkan ibu bapa pening menangani pelbagai kerenah mereka.

Menangis juga satu cara bayi berkomunikasi dengan penjaga kerana mereka masih tidak pandai meluahkan perasaan dengan kata-kata. Menjaga bayi menuntut kesabaran yang tinggi kerana jika tidak, ibu bapa boleh hilang sabar dan ada yang bagaikan hilang kewarasan diri sehingga sanggup mendera anak sendiri.

Dengan pelbagai tekanan dan tanggungjawab yang perlu dipenuhi setiap hari, kerenah anak yang menangis atau meragam apatah lagi pada malam hari memang boleh menyebabkan ibu bapa hilang sabar.

Sebagai ibu bapa yang bertanggungjawab, kita tidak sepatutnya melepaskan kemarahan atau segala beban seharian terhadap anak kecil yang tidak berdosa dan mengerti apa-apa. Sebaliknya kita harus belajar untuk menjadi ibu bapa terbaik sekali gus memahami keadaan si kecil yang sering meragam itu.

Buat ibu bapa dan penjaga, teknik menangani bayi yang meragam dan sering menangis ini boleh dijadikan panduan:

  1. Bersikap tenang

Perkara terbaik yang boleh dilakukan ibu bapa apabila anak meragam atau menangis dengan nyaring ialah bersikap tenang dan bukannya memarahi anak dengan suara yang tinggi. Apabila tekanan dalam diri ibu bapa meningkat, anak juga akan menjadi bertambah tertekan, menyebabkan usaha menenangkan bayi tidak akan tercapai.

  1. Periksa lampin bayi

Bayi menangis kerana pelbagai sebab, antaranya mereka tidak selesa apabila lampin sudah terlalu penuh atau mereka baru saja membuang air besar. Jadi, apabila anak menangis, cuba periksa lampin untuk pastikan masalah anak mena–ngis bukan berpunca daripada lampin. Sekiranya basah lencun atau kotor, salin lampin supaya bayi lebih selesa.

  1. Periksa suhu badan bayi

Kadangkala bayi menangis apabila dia berasa terlalu sejuk atau terlalu panas. Mungkin ibu bapa boleh memegang tangan atau kaki anak untuk memastikannya.

Sekiranya sejuk, pakaikan baju yang menutup tubuh dan lebih tebal. Namun sekiranya panas, cuba gunakan termometer bagi memeriksa suhu bayi.

  1. Kembung perut

Bayi selalu mengalami masalah kembung perut. Oleh itu, ibu bapa perlu memeriksa dengan menepuk lembut dengan jari bagi memastikan anak mereka mengalami masalah kembung perut. Sekiranya benar, sapukan minyak angin pada perut bayi untuk melegakan perutnya.

  1. Beri susu atau makanan bayi

Sekiranya semua perkara di atas tiada pada bayi, kemungkinan besar dia lapar.

Tawarkan minuman atau makanan pada bayi. Ibu bapa perlu mempunyai jadual dan mengingati masa makan atau minum anak mereka.

Jangan ambil mudah kerana selain senang meragam akibat lapar, tumbesaran bayi juga boleh terjejas jika tidak mendapat zat mencukupi.

Mengurut antara cara untuk menenangkan bayi. Sentuhan kulit ke kulit bukan saja menenangkan bayi tetapi hubungan ibu bapa dengan anak juga menjadi semakin rapat.

  1. Kurangkan rangsangan sekeliling

Terlalu banyak rangsangan di sekeliling boleh membuatkan bayi terganggu, seterusnya menangis dan meragam. Bagi menenangkan bayi, cuba malapkan cahaya lampu, asingkan permainan yang banyak dan mengurangkan bunyi bising.

  1. Bedung bayi

Bagi bayi kecil, mereka berasa tenang dan selamat apabila dibedung dengan kain dan dipeluk ibu bapa. Ini kerana bagi si kecil ini, keadaan yang terbuka menakutkan mereka. Oleh itu, sebaik-baiknya bedung bayi kecil, bukan saja mereka akan berasa hangat, ia juga membantu bayi tidur dengan lebih nyenyak.

  1. Gunakan bunyi menenangkan

Ada sesetengah bunyi mampu menenangkan bayi apabila ia berbunyi terus-terusan contohnya bunyi kipas berputar atau bunyi kerincing angin yang digantung di tempat berangin.

  1. Beredar dan menenangkan diri

Sekiranya semua cara yang dilakukan tidak mampu menenangkan bayi dan anda mula hilang sabar, tinggalkan sekejap bayi anda di tempat yang selamat dan tenangkan diri terlebih dulu.

Berfikir positif dan memahami bayi anda tidak melakukannya dengan sengaja kerana dia tidak memahami apa-apa dan masih kecil.

  1. Bawa bayi bertemu doktor

Anda juga boleh membawa bayi bertemu doktor kanak-kanak bagi membuat pemeriksaan untuk memastikan tangisan bayi bukan berpunca daripada masalah kesihatan yang serius.

Cara Terbaik Kenal Pasti Jantina Bayi

Seperti yang kita tahu, jantina bayi akan mula terbentuk dalam tempoh lapan minggu pertama kehamilan dan pada minggu ke-12, jantina bayi akan terbentuk dengan sempurna. Sejajar dengan perkembangan teknologi pada hari ini, jantina bayi dalam kandungan biasanya dapat diketahui dengan tepat dan cepat.

image

Sementara itu, kaedah tradisional juga masih banyak dipraktikkan, terutamanya oleh bidan dan orang tua-tua. Apabila hamil setiap pasangan pasti akan berteka-teki tentang jantina bayi yang bakal dilahirkan. Pada zaman dahulu, mungkin orang tua-tua dan bidan memberi pelbagai petua dan menggunakan teknik tertentu untuk menjangkakan jantina kandungan tersebut. Terdapat beberapa kaedah yang dapat digunakan untuk mengenal pasti jantina bayi.

Imbasan ultrasound

Imbasan ultrasound merupakan kaedah yang paling kerap dilakukan oleh ramai wanita untuk mengetahui jantina bayi mereka. Jantina bayi boleh diketahui seawal minggu ke-20 kehamilan selagi posisi bayi memberi gambaran yang jelas. Selain mengetahui jantina, sebenarnya imbasan ultrasound mempunyai fungsi yang penting dalam mengesan sebarang kecacatan pada bayi seawal mungkin.

Perubahan pada kulit wajah anda

Perubahan pada kulit ibu hamil juga antara cara yang digunakan untuk mengenal pasti jantina bayi. Sekiranya kulit ibu hamil bermasalah sepanjang kehamilan, mungkin anda sedang mengandungkan bayi perempuan. Mengikut petua dan pengalaman orang tua-tua, anak lelaki akan memberi kulit yang cantik berseri, manakala anak perempuan akan mencuri seri dari wajah anda. Kaedah ini boleh dikatakan tepat kerana ia turut disokong oleh kajian saintifik di mana wanita yang hamil anak perempuan biasanya akan mempunyai lebihan hormon. Hal inilah yang menyebabkan masalah muka berjerawat dan kulit kering atau kusam.

Kadar degupan jantung bayi

Jantina bayi juga boleh diukur dengan kadar degupan jantung bayi. Kadar degupan jantung bayi yang kurang daripada 140 kali seminit dikatakan akan mendapat bayi lelaki, manakala kadar degupan jantung yang lebih dari 140 kali seminit dikatakan akan mendapat bayi perempuan.

Tahap loya dan muntah-muntah (morning sickness)

Wanita hamil yang tidak mengalami mabuk pagi yang teruk pada awal kehamilan atau mungkin tiada langsung sepanjang kehamilan, wanita tersebut mungkin mengandungkan bayi lelaki. Perkara in berlaku kerana, jumlah hormon yang meningkat dengan kehadiran bayi perempuan mungkin akan menyebabkan wanita hamil berasa sangat loya dan sering muntah.

Tabiat pemakanan atau mengidam

Jika anda gemarkan makanan manis seperti coklat dan aiskrim, mungkin anda mengandungkan anak perempuan. Sebaliknya, jika anda lebih suka makan makanan yang masin dan masam seperti kerepek dan jeruk, ia mungkin bayi lelaki. Kaedah ini sebenarnya amat meragukan kerana semasa mengandung, anda biasanya akan mengidam pelbagai makanan – termasuklah makanan yang pelik-pelik. Oleh itu, tentu agak sukar untuk menentukan jantina daripada corak pemakanan anda. Lagipun, belum ada kajian saintifik yang menyokong teori ini. Walaubagaimanapun, ia masih kerap menjadi bualan dan sering diperkatakan.

Carta ramalan jantina Cina (Chinese gender chart)

Carta kuno yang berasal dari Peking, China ini menarik perhatian seluruh dunia apabila dijumpai baru-baru ini tertanam di kawasan makam raja China berhampiran Peking. Ia kemudiannya dipamerkan Institute Sains Beijing. Carta ini dipercayai berusia lebih 700 tahun. Sungguhpun kaedah ini nampak agak kompleks, namun ramai yang agak berpuas hati dengan ramalan daripada carta ini. Ia mengambil kira umur wanita serta waktu atau bulan ketika mula hamil. Panduan dari carta ini menjadi ikutan beribu-ribu pasangan suami isteri seluruh dunia dan semakin popular apabila ramalan carta ini 99 peratus tepat.

Bentuk perut anda

Sebenarnya kaedah ini boleh dikatakan antara yang paling popular di kalangan keluarga, saudara, serta rakan-rakan yang turut teruja menantikan kelahiran bayi anda. Namun, ramai wanita yang berpendapat bahawa jangkaan ini tidak begitu tepat. Ini kerana, posisi bayi boleh berubah dari semasa ke semasa. Melalui kaedah ini, jika perut anda kelihatan bulat sempurna, ia menandakan bayi perempuan. Manakala, perut yang melebar dan condong ke arah atas dikatakan membawa bayi lelaki.

Garisan perut

Mengikut kaedah ini sekiranya garisan tegak dari bawah ke atas kelihatan terang dan tidak terputus-putus, maka bayi dalam kandungan anda kemungkinan lelaki dan begitulah sebaliknya bagi bayi perempuan.

#sue
#sekandarperkongsian

Khasiat Peria Katak

Salam semua…

Best bukan kalau makan masak sayur peria katak? Lagi best kalau kita tahu khasiatnya…

Jom baca…

FamiliSihat.Com

Entry sebelum ni kita bercerita tentang Diabetes Gestasi. Sekarang nak cerita pulak tentang khasiat peria. Salah satu khasiat yang terdapat pada peria adalah menurunkan paras gula dalam darah.

Tahukah anda, peria katak mengandungi banyak zat dan khasiat yang penting terutama kepada ibu mengandung.

Antaranya adalah:

♦ mengandungi kalori yang rendah

♦ mengandungi vitamin B1, B2, B3, C, magnesium, asid folik, zink, fosforus, manganese dan fiber yang sangat tinggi

♦ Kaya dengan zat besi

♦ Kandungan beta karo-tene nya 2x ganda daripada yang terdapat dalam brokoli, kalsiumnya 2x ganda daripada bayam, potassiumnya 2x ganda daripada pisang

khasiat-peria

Khasiat Peria Pada Kesihatan Manusia:

Merawat darah tidak sihat seperti darah bertoksin – campurkan jus peria dengan sedikit jus limau

Merawat penyakit taun – Campurkan jus daun peria dengan jus bawang merah dan jus limau bagi mengubati penyakit taun yang berada pada tahap awal

Penyakit kencing manis – Peria katak mengandingi sebatian…

View original post 175 more words