Mandi Nifas Selepas Berpentang? Musykil

32d24-cara2bmenyusui2bbayi

saya nak tahu..setelah habis berpantang selama 44 hari…yang mana perlukan dahulu ya…
Adakah yang pertama (1)mandi hadas besar dahulu (2)mandi hadas kecil kemudian baru(3)mandi nifas…? Boleh tolong jelas kan pada saya tak..tapi darah nifas saya masih belum habis lagi…dan sertakan niat sekali..tq semua yang membantu….

  • Dulu sy igt kene mandi 2x. Mandi slps bsalin ( wiladah ) pastu dh hbs nifas. Mandi lg skli ( mandi nifas)

    Lps tu sy tanya seorg ustaz. Dia ckp boleh sekalikan kdua2 mandi ni. Sbb wlau kita mandi wiladah pun. Kita masih tak boleh lakukan ibadah spt baca quran. Solat. Puasa dll. Lgpn kita dlm keadaan yg x larat. Trutama nye klau czer.

  • Mandi hadas besar cara semua sama je cuma niat lain. Niat je tukar. Mandi haid ke wiladah ke nifas ke. Untuk kes ni niat untuk nifas la.sahaja aku mandi wajib nifas kerana allah taala
  • Mandi hadas besar same je cara,niat shj ubah smada kerana haid,wiladah(melahirkan),nifas,atau janabah(junub).

    Adapun mndi wiladah bg wanita yg tiada darah nifas atau putus darah nifas nye sejurus melahirkn.maka wajib mndi bg nya dan amalan wajib yg lain spt solat,puasa dsbgainye..

    Dan kebiasaan stiap wanita yg mlhirkn akn disusuli dgn darah nifas,so bile kering drah nifas mcm haid tu,wajib mndi dan amalan2 wajib lain spt solat,puasa n sbgainya.

    Adapun hadas kecil,tiada mandi(setahu pengetahuan sy).hanya mgambil wuduk shj.

  • Mandi nifas tu mandi hadas besar la. Mandi nifas hanya boleh mandi stelah darah nifas kering tak kira lah pada hari ke berapa. Klu darah nifas kering lbih awal, lebih awal la sis kena mandi. Pantang 44 hari hanya pntang utk ksihatan dan kebaikan diri kita je, bkan 44 hari bru kena mandi nifas. Sis buluh rujuk video ustaz2 kat u tube. Banyak jawapan tntang nifas dan wiladah.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s