Bersalin Vakum? Apa Kesannya?

Siapa disini pernah melahirkan baby  menggunakan kaedah vakum? Kepala baby yg ada kesan vakum selalunya berapa lama baru hilang? Ada tip ke nak hilangkan kesan lonjong atau bengkak itu? Ada kesan tak pada perkembangan otak bayi?

1

) Betul tu kena gosok mse Mandi Masa dlm pantang tau sbb masih lembut kan. Kena buat selalu lame2 bulat semula.. sye pun  bersalin no 2 vacum…alhamdulilah anak membesar dgn baik xde masalah.

2

) Sy bersalin dgn bantuan vakum sbb masa 9cm sy dah x tahan nak teran.doc bg teran tp doc bantu dgn vakum.alhamdulillah kepala anak sy ok je cuma anak sy kuning.. bila pegi kk doc kk kata lau bersalin guna vakum mmg baby ada risiko jaundis..tp kepala anak sy xde benjol atau lonjong lgsg..mgkn jaundis tu sb susu sy kurang jd baby kurang poo poo.atau mgkn jg sbb pemakanan sy masa mengandung.. kwn sy kurangkn mkn ayam n telur ayam baby dia x kuning lgsg

3

) Yg ptama mndi gosok2 n tepuk2 sikit plahan2 pastu time tido kerapkn alih kpala nya kiri dn ke kanan alhamdulillah bulat la kepala 2 nt

4

) Alhamdulillah anak pertama takde masalah apa2 pd perkembangan otak sbb vacuum. dari segi pembelajaran pn normal mcm anak2 lain. isnyaAllah. anak buah sy pn vacuum sampai luka kepala dia.. skrg dh 11bln elok kepala bulat cantik. kepala bayi baru lahir tu masih lembut boleh dibentuk lagi (sbb tu ada baby yg sindrom kepala leper sbb tlalu lama baring terlentang shj – sesekali kena bagi baring mengiring kiri atau kanan utk bg atau meniarap utk bg kepalanya bulat dan cantik). bonjol kesan vacuum tu buat mcm kwn2 cadangankn ya.

5

) Klu msih dlm pntng pas mndi tuh time nk tuam bdn kaki tgn sume tuam skli pale tuh..jgn pns ..suam2 kuku je..pelan2 wat ye..n yg pasti nye mmg xde kna mngena ngn prkembngn otak sume..bby msa bru lahir sgt elastik lembut jd ble vacum tekan trlalu kuat mnyebab kn pale bby ikut sama..jgn riso nnt pale bby akn mnbesar n ikut bntuk asal pale dye.

6

)

Ank 1st saya di vakum. Masa tu blum reti teran..mmg krpala baby ‘alien look’ sikit.

Mak saya suh jgn berbantal..selepas mandi pagi buat massages dgn cara usapan..
Jiran saya pula berbangsa cina, dia buatkan bantal kecil dr beras..di suh guna bantal tu utk letak atas kepala bby..
Alhamdulillah..kepala anak bulat sediakala..sampai sekarang umur dia dah 9 tahun..mmg x de nampak kesan langsung..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s