Kesan Gusi Berdarah Ketika Hamil

Gusi berdarah ketika hamil, bukan lah satu situasi yang pelik. Ianya normal. Yang tidak hamil pun kadang-kadang mengalami masalah gusi berdarah. Apa punca gusi mudah berdarah apabila hamil? Bila hamil, bukan sahaja bentuk badan yang berubah, tapi gusi juga akan jadi lebih lembut dan sensitif.

image

Apa yang berlaku bila gusi jadi lebih lembut? Semua ini akan dihuraikan dalam entri ini..insyaaAllah amat membantu untuk ibu hamil yang mengalami keadaan gusi yang mudah berdarah.

Punca gusi berdarah

Ada 2 sebab iaitu :-

Berlaku pengumpulan plak pada gigi. Perubahan hormon semasa hamil boleh membuat gusi ibu hamil lebih terdedah kepada plak, yang membawa kepada keradangan dan pendarahan. Ini juga dikenali sebagai gingivitis kehamilan atau penyakit gusi.

Perubahan hormon semasa hamil juga boleh menyebabkan membran mukus membengkak. Akibatnya gusi juga membengkak.

Bahaya ke gusi berdarah ni pada kandungan?

Mungkin merbahaya dan mungkin juga tidak. Akan jadi merbahaya bila gingivitis berkembang menjadi keadaan yang lebih serius dipanggil periodontitis.

Periodontitis boleh melemahkan tulang-tulang dan tisu-tisu yang mencengkam gigi pada rahang. Periodontitis yang tak dirawat pulak boleh menyebabkan gigi tercabut. Dh tercabut, takde dah gigi baru tumbuh ya. Ada kajian juga telah menunjukkan bahawa periodontitis semasa hamil boleh meningkatkan risiko bayi pramatang atau praeklampsia.

Macam mana nak atasi gusi berdarah ketika hamil?

Tak lain dan tak bukan adalah jaga kebersihan gigi dan mulut. Cara nak jaga gusi dan gigi adalah

Bersihkan gigi dengan teliti 2 kali sehari selama 2 minit

Floss setiap hari.

Berus lidah untuk minimakan jumlah bakteria berkumpul dalam mulut

Guna berus gigi berkepala kecil dengan filamen lembut – pastikan ia selesa untuk dipegang.

Elakkan minuman manis (seperti minuman bergas atau teh manis) dan makanan manis terlalu kerap

Jika anda lapar antara waktu makan, amalkan makan snek pada sayur-sayuran dan elakkan makanan bergula atau berasid.

Elakkan ubat kumur yang mengandungi alkohol.

Jika  loya dan muntah,kumur mulut dengan air kosong. Ini akan membantu mencegah asid dalam muntah anda menyerang gigi.

Jangan berus gigi anda dengan segera kerana ia akan dilembutkan oleh asid dari perut anda. Tunggu kira-kira sejam sebelum memberus.

Makan dengan betul. Pastikan cukup kandungan Vitamin C dan Kalsium yang diperlukan ketika hamil.

#perkongsian

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s