Risiko Kelahiran Berdarah O

sy nk tnye ada risiko ke kalau ibu hamil yg berdarah O, sbb sy ada terbaca bahaya bg ibu yg berdarah O

1) Saya brdarah 0.. alhamdulillah. ..bru bsalin ank y ke3… dan tiga2 bsalin normal.. x tau mna y bhaya nya ye….sbb sya spnjg hmil 3org ank x ada mslh ape2… cuma bby la…lpas lhir ada kuning….  🙂 sekadar berkongsi…  🙂

2) Slm…just nk kongsi sy drh o+…masa ngandung ok smua..cuma bby sy je jaundice lmbt trun…doc kta law ibu r ayh drh o bby berisiko jaundice tinggi…akn trun tp lmbt ckit le…

3) Darah O , bby risiko kuning je .

4) Sy berdarah o..masa ank ptma dulu misi slalu ckp..ank kena kuning teruk…sbb sy bdarah o..pastu doc sugest nk hntr ke hosp ngeri untuk salin darah..sy nekad sy x nk buat..3hari pertama admit wad setiap 1 jam sy bg ank ssu bdn..3hri x ckup tdo.pastu hri ke 4 d wad kuning ank sy turun ke 8 dr bcaan 14..sbb ank sy lhir 32w dgn 2.2kg sj..hri ke 5 dh bolh kluar wad…

5) Darah o x de masalah ape pun sbnarnya..kecuali blood rhesus o negatif..itu yg high risk..sbb sy pun darah o negatif..baru lepas bersalin..alhamdulillah x de ape pun..cuma masa mgandung kena kasi injection im rhogam untuk elak komplikasi…

6) xdeap pon sis….cm risik anak kuning tu tggi je….sis cegah seblum terjadi….susukan anak sekerap mgkin pas je bb da kuar….n sis minum air Ecpi blh kurangkan sakit d ari2 n kalau anak hampir nak kuning bagi sikit2 ank minum n sis blh jugak bilaskan bdan anak ngan air tu…ad kakak kat wat besalin y ajar sy….tapi darah sy x o….

7) Kalau darah O+ xde masalah.. tp kalau darah O- kne jg kandungan jgn bg gugur.. sbb ade docter ckp O- bile dh gugur skali jadi senang gugur.. pasal kuning pulak.. kalau suami isteri same jenis darah..ank susah nk dpt kuning.. org ckp la..

8) Sy 0- stakat ni xpnh doc ckp klw ggur snang ggur ke klw 0- cuma risiko anak lahir x same rhesus nnt tkut ade pecahan darah dan kuning yg lama..sbb ank sy mmg lama kuning..ank 1 st n 2nd dua2 0+ xsama saya tp alhamdulillah sihat2….mak n all family saya pn xde yg 0- apepun sy xkisah coz i can donate my blood to all….alhamdulillah…

9) sy berdarah O . O rhesus positive . husband pun darah O . alhamdulillah anak kami sihat . bersalin normal . cuma kuning anak tu lama nak turun . risiko kuning tinggi .

10) Kalu darah 0 bahayanya kalu ank tu ada g6pd..kuning cepat naik n susah nk trun..tu yg dkter bgthu sy baru ne..

Kesimpulan. Jenis yang berdarah o+ mempunyai kebarangkalian tinggi mendapat anak deman kuning.

Sue

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s