Cara Tegangkan Payudara Selepas Kelahiran

Salam semua mommies…

Sue ada menulis tentang bagaimana masalah “semulajadi” yang dihadapi oleh setiap mommies.

Payudara sudah kendur. Mahkota yang paling bernilai pada post ini : Payudara kendur selepas bersalin

Untuk kali ini, sebagai pemahaman kita, sue terbaca satu artikel bagus untuk perkongsian bersama.

cerahkan-puting

Antara sebab-sebab tersebut:
Pertama:
Salah satu sebab payudara jadi kendur adalah disebabkan oleh perubahan bentuk badan. Daripada payudara berisi ia menjadi susut. Kenapa boleh jadi macam tu?? Sebabnya masa mengandung berat badan kita naik secara mendadak dan berisi kan..then lepas bersalin..berat kita turun dengan mendadak. Sebab tu breast jadi kendur sebab lemak-lemak yang berada di bahagian payudara akan hilang sekelip mata dan breast jatuh.
Kedua:
Sebab yang kedua adalah breast evolution. Bila kita bersalin, sejenis hormon akan menyebabkan pengeluaran susu kat breast. Sampai bengkak-bengkak menegang. Bila susu tak diperlukan lagi  (lebih-lebih lagi ibu yang tak menyusukan anak selepas melahirkan)  hormon tu dah tak keluarkan susu, then breast jadik kosong, maka ia akan mengendur sedikit
Ketiga:
Sebab yang lain adalah multiple pregnancies. Kerap melahirkan juga menjadi penyebab breast kendur kalau kita tak jaga dengan betul dan amalkan gaya hidup yang sihat.
Keempat:
Payudara kenduri adalah faktor semula jadi. Tarikan gravity yang menyebabkan breast tertarik ke bawah. Ni jugak adalah disebabkan oleh factor pemakanan dan umur yang semakin meningkat. Bila kita semakin tua tu, breast memang akan jadi makin mengendur tapi kebanyakan dari kita macam saya cakap tadi..kendur sebelum usia yang sepatutnya. Bila dah tua, kita akan kekurangan  hormon estrogen dan monopouse..so breast akan makin mengendur.
Kenapa payudara jatuh dan mengeleber?
Proses ini terjadi apabila tisu penyambung (connective tissue) mula kehilangan daya keanjalan atau kekuatan untuk memegang payudara pada posisi sepatutnya dan tisu kelenjar yang sepatutnya menjadikan payudara tegang dan cantik sudah mula lemah dan berkurangan.
Wanita di seluruh dunia berkongsi masalah yang sama jika umur mula meningkat dan seringkali menjadi faktor utama ialah mengandung dan menyusu bayi. Sewaktu mengandung payudara akan membesar kerana terjadi proses laxative (proses terjadinya susu ibu) untuk menyusu bayi bila bayi tersebut lahir. Paling mudah terjejas ialah wanita yang mempunyai payudara saiz yang besar tetapi tidak terkecuali bagi wanita yang mempunyai saiz payudara yang kecil.
Payudara setiap wanita yang baru lepas bersalin akan kendur dan mengecut dan payudara menjadi jatuh. Bagi memulihkan masalah ini, anda boleh mengaplikasikan petua bagi mendapatkan payudara yang tegang dan bulat, halus dan lebih anjal.
Petua untuk tegangkan payudara yang boleh diamalkan:
1) Panaskan satu sudu minyak sapi. Setelah menjadi minyak, sapukan minyak sapi ke payudara dan lakukan urutan selama 10 minit. Kemudian lapkan dengan menggunakan tuala yang direndam dengan air suam. Amalkan petua ini secara berterusan dan anda pasti akan merasai perubahan yang ketara.
2) Cara yang lain dengan menggunakan bunga tanjung. Bersihkan dahulu daun bunga tanjung yang telah dipetik. Jemurkan ia (pilih tempat yang bersih ya) sampai betul-betul kering. Setelah itu, rebuskan daun kering tersebut dengan segelas minyak kelapa. Bila dah mendidih, biarkan minyak tu sejuk sikit. Seterusnya, tapiskan minyak tadi ke dalam botol kosong yang telah dibersihkan. Kemudian, anda gunakan minyak ini untuk mengurut payudara setiap hari.
3) Sediakan beberapa helai daun sireh. Layurkan di atas api dan angkat setelah agak panas. jangan sampai ia terbakar ye. Then lekapkan daun sireh di payudara. Bentukkan seperti secawan kopi tetapi jangan menutupi nipple. Buat perkara yang sama di payudara sebelah lagi. Kemudian pakai bra seperti biasa dan biarkan 2-3 jam. Amalkan selalu untuk dapatkan payudara idaman anda.
4) Urutan juga membantu untuk menegangkan payudara. Selain urutan, anda juga boleh cuba senaman tegangkan payudara. Tegakkan badan dan genggan payudara dengan kedua-dua tapak tangan.Tolak ke arah berlawanan (contohnya payudara kiri, guna tapak tangan kanan, tolak ke arah dalam iaitu ke arah payudara kanan) dan lakukan selama 10-20 minit mengikut kemampuan.
So itu adalah sedikit pengetahuan tentang bagaimana ia terjadi.
Di shaklee, sue mencadangkan, wanita yang menghadapi situasi payudara gelebeh dan tidak anjal ini untuk mengambil khasiat protein dari ESP SHAKLEE dan ALFALFA untuk membaikpulih kandungan hormon dalam tubuh kita.
Salam sayang,
sue 0199188605
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s